Varázsold át.......

2013.11.03 13:45

Taxik sárgán, autók színesben.....árnyoldalak a kivitelezésben.

Külföldön már hosszú évek óta nagy keletje van az autók fóliázásának, mert egyrészt kevesebb macerával jár mint az újrafényeztetés, másrészt rengeteg lehetőséget kínál a reklámpiacon. Biztosan sokan láttatok már promóautókat futkorászni az utakon, szép színes fotókkal, grafikákkal ellátva. Ezek felülete speciális dekorfóliával van behúzva,  majdnem úgy, mint ahogy anno  a megúnt elemes bútorok voltak át-tapétázva barkácstapétával. (valakinek mond még valamit az ezermester című újság?) Nos, én magam is csináltam pár ilyet, és ezzel kapcsolatban szeretném megosztani eddigi tapasztalataimat. Nem készítettem  lépésről lépésre fotodokumentációt a kivitelezési folymatokról, ezért elnézéseteket kérem.  Ezt viszont sokan megteszik helyettem mások is, pl a youtobon is rengeteg tutorial mutatja be, hogy hogyan lehet full behúzni egy karosszériát. A videókkal ellentétben a valóságban viszont nem olyan egyszerű a kivitelezés. Először is nagyon fontos az alapanyagválasztás. Rengeteg cég gyárt autódekorálásra alkalmas fóliát, (reklám helye: MACtac, Avery, 3M, és még sorolhatnám, de én speciel a mactacra szavazok!) van aki öntöttet (ez általában felrakáskor merev és törik, viszont tartósabb felületet képez), van aki nyújtható speciális formulát, (különösen ívelt felületek estében mint pl egy formatervezett lökhárító, szinte csak ezt lehet feltenni) és az sem mindegy, hogy a ragasztóanyag a fólia hátoldalán légcsatornás (bubble freenek is nevezik, kis mikro csatornákat vájnak a felvitt ragasztórétegbe, hogy felrakásnál a fólia alá beszorult levegő könnyebben távozhasson) illetve közönségesen terített (ami tartósabb jobban ragad, csak éppen nagyobb hibaszázalákkal lesz egyenletlen a felület a mikrobuborékok miatt)

Nekem mai napig visszatérő rémálmom egy sörmárka népszerüsítésére szolgáló teljes autódekoráció, amit a megrendelő már már a kivitelezhetelenség határát súroló paraméterekkel kért. Nyomtatott, laminált, körbeérő, egymással mindenhol folytatólagos grafika, ami még a legapróbb réseken is fedésben takar.  3x kellett újrafóliázni az autót, mert vagy az alapanyag húzodott össze a mélyebb felületekről (a laminált felület megvédi a nyomatot a lekopástól, ellenben az anyagot merevebbé teszi és idővel összehúzódik, így a mélyebb árkokból egyszerűen kipattan az anyag), vagy a grafika illesztésének szabálytalanságai nem feleltek meg (látott már valaki olyan egyenes vonalat felfestve domború felületre ami nem hajlott meg?) .  Az eredmény látványos mivolta miatt viszont érdemes a végsőkig küzdeni egy egy ilyen feladattal. Ezzel a cikkel viszont most az a célom, hogy a fóliázással  nem foglalkozó laikus személyek számára is felhívjam a figyelmet a bukkanókra, ami miatt sokszor nem találkozik a megrendelő elvárása a kivitelezés lehetőségeivel.

Nyomtatott grafika esetében érdemes odafigyelni arra, hogy az autó nem sík felületű, tehát olyan grafikát kell tervezni, (főleg ha nem rendelkezünk speciális 3D modellező-tervező szoftverrekkel, amik még jó néhány autómárka-típus kiterített felületét is tartalmazzák) amiben lehetőség szerint nem fut kőrbe pl egy hajszálvékony csík, illetve nem gond, ha az autó különböző elemeinél, ahol nagy valószínűség szerint külön darabból lesz feltéve a matrica, nem folytatólagos egy futó minta, vagy szöveg. A nyomtatott felületű matricát érdemes  pl a karcolások, kavicsfelverődések és egyéb tárgyak okozta sérülések ellen védeni, és az autó karosszériájának domborúságától függően laminálva (enyhén íves illetve nem túlságosan mély barázdákkal ellátott felületek esetében) vagy ha a felület túlságosan sok mélyedéssel, formabontó felülettel rendelkezik; lakkozva kérni. Egyszerűbb és gazdaságosabb megoldás, a gyárilag színezett egyszínú fóliával való teljes behúzás, és azon külön kivágott matricás ábrák, szövegek utólagos elhelyezése, mert így jóval könnyebb pozicionálni a felületen a kért grafikai elemeket. Így készülnek  mostanság a város vezetése által kötelezővé tett sárgított taxik, amikhez valszeg a NY cab-ok adták az ötletet. Nagy biznisz ezzel foglalkozni, gondolhatnánk, és szinte nincs ma magyarországon olyan dekor cég, aki legalábbis érintőlegesen ne lenne benne ebben a témában. Sok a vadász kevés a fóka, de még kevesebb az aki ezt vérpfofin meg is tudja oldani.

Az autódekorálás új iparággá nötte ki magát, a fóliagyártók 2-3 órás mondvacsinált tanfolyamok tömkelegeivel képzik a 3D fóliázókat, de véleményem szerint ezek nem sokra jók. Én is vettem részt hasonló oktatásban, de hát a gyakorlatban ahány anyag annyiféle bánásmódot igényel. A profik akár pvc padlóval is képesek lennének behúzni egy bonyolult felületet, de én kezdetnek mégis az úgynevezett légcsatornás fóliát preferálom, ami a hozzáértők szerint nem túl tartós hosszútávon, de felrakásnál jóval kevesebb macera van vele, mint az úgy nevezett öntött fóliák esetében, amik merevek, könnyen szakadnak/törnek, és a ragasztóréteg masszív mivolta miatt nehezebb sima felületet képezni vele a karosszérán.

Akárhogyan is, a telibehúzás nagy gyakorlatot, és elsősorban hihetelen jó forma-érzékelést igényel. Megkülönböztetünk standard illetve prémium kategóriás autófóliázást. Az első estében a tényleges nagytotál látvány a fontos, illesztéseknél simán megvágva a fólát, nem hagyunk rajta túl sokat, és nem hajtunk be pl az ajtó kinyitásánál felbukkanó látható felületekre a fólát. Mert  nem érdemes. Ami fontos, az autómatricázás NEM fényezés , senki nem várhatja el, hogy a fólia mindenhol 100%-osan befedje az összes gyárilag fényezett felületet! Ebben az esetben ráadásul nem szokás túlzottan megbontani a kinyúló alkatrészeket, mint pl az indexlámpák, vagy antenna, tehát inkább az illúzió keltés a fontos semmint az autó minden négyzetcentiméterének teljes lefedettsége. Az autófóliázástól nem lehet elvárni, hogy helyettesítse a festést, vagy eltakarja a rozsdás részeket és amúgy sem tart sokkal tovább mint 2-3 év, mert az időjárási viszonyok változásának köszönhetően a fólia előbb utóbb úgyis megadja magát. Szóval aki pl átfóláztatja az autóját, ne akadjon fenn azon, hogy az ajtót kinyitva a belső felületek bizony az eredeti színüket mutatják, és nem ildomos azon sem pampogni, hogy miért nem tükörsima a felület. (a fóliák ragasztója pl bizonyos karosszéria elemek domború vagy homorú felületein a nyújtás miatt  pl összegyűlhetnek, és a kasírozó ezköz által hagyott sávokat hagyhatnak, ami csak annak számára lehet zavaró aki a kákán is csomót keres. Szerintem kb olyan ezen fennakadni, mintha egy falfelületen kifogásolnánk a hengerrel felvitt festékréteg egyenletlenségeit erős oldalfényben) És mégha kőprofik is teszik fel a fóliát, előfordulhatnak toldások. Ebbe beletörődni nem kötelező, de érdemes számolni a tökéletlenséggel. Aki nem akar ilyen kockázatot vállalni, az inkább ne fóliáztassa az autóját.

A prémium fóliázás már  más tészta. Ebben az esetben szinte elemeire kell bontani az autót. Minden, még az alig észrevehető felületen is fednie kell a matricának. (mint pl az ajtók közötti, vagy a karosszéria egyéb elemeinek találkozásánál a 3-5 mm-es rések). Ez a megoldás időigényes és kockázatos, mivel sok alkatrészt a gyártók nem feltétlenül bonthatónak szántak.  Ráadásul nem minden autódekoros autószerelő is egyben. Ilyen jellegű munkát bevállalni nagy felelőtlenség olyan cég részéről, ahol erre nincs megfelelő apparát, vagy többéves rutinnal rendelkező ember, hiszen valamit szétszedni egy dolog, de működőképesen összerakni már más tészta. Főleg olyan autók esetében, ahol már elrozsdásodtak a csavarok, vagy éppen müanyag patenttel vannak feltéve az alkatrészek, amik könnyedén eltörhetnek, és ezek pótlására nincs azonnali lehetőség. Tapasztalatom szerint sokan beleesnek abba a hibába (mind az ügyfelek, mind a kivitelető cégek részéről), hogy nem mérik fel a korlátokat. Az ügyfelek mindent akarnak, gyorsan tökéletesen és olcsón, a kivitelezők meg fűt fát ígérnek, sokszor áron alul, anélkül, hogy tapasztalatuk lenne benne, hogy mit vállalnak be.

Véleményem szerint még 2-3 év, mire olyan szakemberek garmadáját kitermeljük, akik már ránézésre megmondják, mit hogyan lehet illetve nem lehet kivitelezni. Addig is elkerülendőek lennének az olyan felelőtlen ígérgetések, illetve igényeskedések, amik egyenlőre veszteségessé teszik ezt a piacot. Ha valaki szeretné fóliáztatni az autóját, előtte több céggel is konzultáljon, és fogadja el a kompromisszumokat, amennyiben az elképzelése nem megvalósítható, illetve számoljon azzal a lehetőséggel is, hogy a szétszereltetéssel járó esetlegesen felmerülő előre nem látható problémák anyagi része őt is sújthatja. A kivitelezők részéről pedig annyit, hogy a többnyire beugrós/alkalmazotti státuszban tartott, sokszor nem megbecsült/fizetett dolgozóktól ne várja el, hogy profi autószerelő lesz belőle, illetve  vállalni fogja a felelősséget azokért a hibákért is, amelyek a legtöbb esetben abból fakadnak, hogy nem a megfelelő alapanyagot, ezközöket bocsátják rendelkezésükre. Valamint az is okozhat nézeteltéréseket, hogy a megbízott üzletkötőnek vagy az ügyfélnek lövése sincs mennyi időt  vesz igénybe egy egy ilyen munka. 

 

Legyünk tekintettel egymásra, kommunikáljunk érthetően és elvárásainkat mindig az elérhető lehetőségekhez igazitsuk. Én sem várom el, hogy a mintás csempe fugája kövesse a folytatólagos mintát, vagy ha igen, akkor be kell vállalnom a felárat és a plusz időt ami a kivitelezéssel jár. Érdemes szem előtt tartani azt hogy a jó munka eredménye a képességeink ismerete. És azért mert valaki pl. szeret  futni, jól is bírja és rendszeresen műveli e sportot, még nem biztos, hogy  élsportoló lesz és megnyeri nekünk az olimpiát. Ne várjunk tőle emberfeletti teljesítményt és ne hasonlítgassuk őket másokhoz, mert mindenki más más szinten képes művelni szakmáját. Ha nem ismerjük dolgozóink képességeit, ne lepődjünk meg ha a bevállalt terhet nem bírják el. Persze lehet ilyenkor büntetni, kirúgással fenyegetőzni, de nem érdemes. Motiválással és türelemmel lojális szakemberekkel vehetjük kőrbe magunkat, ami hosszútávon mindenkinek eredményesebb lesz.