Háromszög varázs
Már korábban írtam az utóbbi évek legnépszerűbb szimbolumrendszereiről, és ezek hatásairól a grafikákban, dizájnokban. Mivel az egyik nagy hatású jelképrendszer a 3szög volt, példának okáért most a Delaunay triangulations effektről ejtenék szót, ami technikailag 3 szögekre bontott térhatású rajzot eredményez. Objektumokból rajzolni már a kubistáknak is eszébe jutott, de az igazi őrület a számítógépek elterjedésével ültetődött át mindennapjainka. 4szögekből pixelart, körökből raszterpontos ábrákat kreálhatunk, de amiről most írni szeretnék és ami jelenleg a legtrendibb, népszerű nevén a low poly art.
Miért jó, és honnan ered? Egész egyszerűen azért jó, mert látványos, és azért terjed, mert a 3D-s grafikák csontvázai (poligonrajz) tudatalatt hatnak az ízlésünkre. Ezekből készülnek a videojátékok karakterei, a filmek CGI animált figuráinak/objektumainak csontvázai, és azt a design hatást ültethetjük át 2D-s grafikai elemként a mindennapjainkba.
A laikus nekiállhat kísérletezni az online felületeken is megtalálható generátorokkal, de ezek inkább filterszerűen fognak megjelenni, valódi térhatás nélkül. Példának okáért én a saját portrémat fogom használni, mert az arc az egyik legjobban feldolgozható felület. Persze választhatunk állatot, tárgyat, fákat, amit csak akarunk, ami fontos, hogy jól árnyékolt, plasztikus képet válasszunk.
Többféle online használható felület van a képtorzításhoz, én ezt a generátort használtam: labs.vieron.net/delaunay-triangulations/ és az eredmény:
Mint láthatjuk, tényleg csak ráhúzott filter hatása van, ezért ha jobb eredményt akarunk, saját kútfőből kell megoldanunk. Nem árt, ha rendelkezünk némi rajztudással, hogy például érezzük a felületek dinamikáját, a rövidüléseket, és a plasztikusságot a síkon. És az sem árt ha rendelkezünk néhány grafikai program ismeretével, példának okáért vektoros, illetve pixelgrafikus rajzprogramok, képszerkesztők ismeretével.
Én Illustrátort használtam ehhez, de akár Corel vagy egyéb vektorpontokat és vonalakat kezelni tudó progi alkalmas rá.
Nem elég csak spontán 3 szögeket rajzolgatni, tematikusan a felülethez alkalmazkodva alakítsuk ki a hálónkat, amit időnként a sima rács megtekintésével ellenőrizhetünk, hogy elég felismerhető, plasztikus e?
Ha elégedettek vagyunk az eredménnyel, csak emeljük át (felhasználás/képfelbontás függően 1-3 pixel vastag rácsvonallal) Photoshop-ba, vagy bármiylen intelligens képszerkesztő programba az így nyert hálót, és segítségével objektumról objektumra töltsük ki színekkel, vagy a képrészlet felület elmosott darabjával az ábrát, míg be nem fejezzük. Ez részletességtől függően fogja igénybevenni türelmünket, és időnket.
Többféle tutorialt megnézhetünk előtte, de a személyesen kitapasztalt és beállítások fényében érhetjük el a kívánt végső eredményt.
Ajánlott videók a kezdetekhez (adobe családban)
Vektoros: www.youtube.com/watch?v=t9vpatthAgA
Pixeles: www.youtube.com/watch?v=MSAGUhzA-90
És az eredmény:
És aztán persze nincs más dolgunk, mint játaszni a layerekkel, a színekkel és grafikát csinálni belőle.
A technika segítségével készíthetünk illusztrációkat, logókat, ajándék portrékat, amit csak akarunk, íme néhány példa a netről:
Jó szórakozást, sok türelmet, és izgalmas eredményt kívánok hozzá!