Fakutya

2014.05.20 22:15

Meglepő információk birtokába lehet jutni néha egy - egy gyerekmeséből, ha felnőttfejjel olvassuk (vagy az én esetemben hallgatjuk). Emlékszem kiskoromban volt egy csodás illusztrációkkal díszített mesekönyvem, az Alice Tükörországban. Nagyon nagyon vonzott a (szürreális, furcsa) világa, és bár magát a történetet ma már nem tudom felidézni, a könyvben szereplő rajzok rám gyakorolt hatása ma is élénken bennem él (nesze neked jobb agyfélteke, ezek a Szecskó Tamás féle, 1980 as illusztrációk, nem az eredeti angol kiadás rajzai.) Később mikor nagyobb lettem, meg is voltam lepve, mikor kiderült, hogy az Alice Csodaországban az ismertebb regény, és ez annak folytatása. Akárhogyan is, most valamiért kedvem volt hangoskönyvben meghallgatni a történeteket. És az első könyvnél egyből megütötte fülem, hogy az oly népszerű csíkos "ködmacskát" a könyvben fakutyának fordították. Ígyhát utánanéztem, hogy ezt vajon miért? Nyilván a vigyorgásra akartak utalni ezzel, gondoltam, mert hogy van egy közmondásunk miszerint vigyorog mint a fakutya, de ez meg azért furi, mert tájegységenként a szó különböző jelentései még csak köszönőviszonyban sem állanak fogakkal vagy mosollyal. Persze a szánkó síntalpai fölfelé görbülnek, és találtam magyarázatot a szintén fakutyának hívott csizmafelhúzó szerkezet által berajzolt vigyorrol is, de a mondás valódi értelmét már senki sem tudja biztosan. Ellenben egy állítólag '78-ban felfedezett illúziót szintén erről a "fogalomról" neveztek el. Fakutya jelenség, illetve rinocérosz látás címszó alatt, miszerint is a kísérletben szereplő alany, nem látja teljes egészében az előtte álló dolgokat, illetve agya el- el "tüntet"  részleteket az előtte álló képekből. Valahogy pont úgy, mint ahogyan a vigyori macskát leírják a könyvben. Először ez majd az látszik belőle, végül fel vagy eltűnik. Próbáltam utánakeresni ennek a jelenségnek is, bár nem mélyedtem el benne, kicsit olyan mintha a véletlenek összjátéka előre vetített volna összefüggéseket, vagy egyszerűen csak elsikkadt információk amit újra felfedünk? Macska, ami nálunk pont kutya, ami mellesleg vigyorog bár senki nem tudja miért, és egy érdekes jelenség amelyet az író talán már maga is felfedezett(nem mellesleg véletlenül ihlette meg a történet folytatást a tükör, amivel e jelenséget elő lehet csalni ? vagy ki tudja mindez tényleg csak a fantázia műve? :)

Az már csak a bónusz, hogy az amúgy matematikával foglalkozó írót a kislánya ihletett irodalmi műre, vagy sokkal inkább alkalmatlan volt matematikusnak? (általában a reál tárgyak művelői nem engednek meg maguknak művészi szabadságot)

Az összefüggést boncolgató bejegyzés: members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/nyomhagyok/carroll.html

A jelenséghez szükséges eszközök leírása: www.lapoda.hu/kiallitastechnika/jatek/fakutya

Azt hiszem ki fogom próbálni, bár valami rémlik, hogy mikor kicsi voltam, kísérleteztem a tükörrel én is.....egy rejtett kollektív tudás a gyermekekben, amit a felnőtt fej elfelejt mert nem tudja mire használni? (kivéve ha meseíró) :)